Aromânii – un serial de excepție al Mariei Cica

„Unul pentru toţi şi toţi pentru unul” este deviza sub care sunt cunoscuţi aromânii. Reprezentanţi ai romanităţii sud-dunărene, aromânii şi-au considerat întotdeauna ca patrie întreaga Peninsulă Balcanică, locul lor de baştină.

În Europa trăiesc în prezent circa 2.000.000 de aromâni, majoritatea în ţările balcanice ( Grecia, Albania, Macedonia, Serbia, Bulgaria). Un număr important de aromâni trăieşte şi în România, unde, cei mai mulţi, au ajuns în perioda 1925 – 1940, când au emigrat în Cadrilater, pe atunci provincie românească din sudul Dobrogei. După ce România a retrocedat Cadrilaterul Bulgariei în 1940, aromânii s-au stabilit, în cea mai mare parte, în Dobrogea românească unde trăiesc, în mare parte, şi astăzi.

Comunităţi reprezentative de aromâni trăiesc şi în diaspora, mai ales în SUA şi Australia, continente pe care au emigrat la începutul secolului trecut.

Aromânii prezintă elemente care îi individualizează în contextul istoric şi cultural, atât al Balcanilor, cât şi în cel european. Mister pentru unii, doar conservatori şi adaptabili pentru alţii, aromânii au străbătut istoria râmânând ei înşişi oriunde în lume: de la Paris până la Moscopole, din Constanţa până pe crestele Munţilor Pind.

TVR 2 vă invită să-i cunoaşteţi pe aromânii din ţara noastră şi din Europa în cadrul serialului documentar „Aromânii” realizat de Maria Cica.

„În 2005, după ce am plecat din Constanţa şi m-am stabilit în Bucureşti, am avut surpriza să constat că lumea habar nu are de existenţa aromânilor. Chiar oameni respectabili din punct de vedere al nivelului de educaţie confundau aromânii cu armenii, mă întrebau de ce religie suntem noi sau credeau că Republica Macedonia este ţara noastră. Cât timp am lucrat la Televiziunea Neptun din Constanţa, nu m-am gândit niciodată la un documentar despre aromâni. Acolo lucrurile sunt clare pentru toată lumea. Ulterior însă, la Bucureşti, având privilegiul sa lucrez la Televiziunea Română, am simţit ca pe o datorie a mea realizarea acestui documentar. Am vrut ca lumea să ne cunoască şi să ne placă”, a mărturisit Maria Cica, ea însăşi aromâncă.

Serialul documentar a fost filmat în nouă ţări, care au legătura cu istoria şi existenţa actuala a aromânilor, respectiv Albania, Grecia, Macedonia, Bulgaria, Turcia, Austria, Ungaria, Franţa şi România.

Pentru a viziona primele 2 episoade, click <a href="http://www.tvrplus.ro/editie-aromanii-113923„>aici

Lasă un răspuns

